Edukacja w dobrym stylu

Edukacja w dobrym stylu

Jak podnieść jakość i efektywność kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE)? Jak poprawić ich umiejętności logicznego myślenia i zachowań społecznych, które umożliwią im prawidłowe funkcjonowanie w codziennym życiu? Jak podnieść świadomość uczniów w zakresie własnego dominującego stylu uczenia się i możliwości wykorzystania zgodnie z indywidualnym stylem uczenia się? – To główne założenia opracowania i wdrożenia pilotażowego programu nauczania uczniów SPE z wykorzystaniem nowoczesnych metod diagnozy i terapii „Edukacja w dobrym stylu”. W ramach projektu m.in. zostało opracowanych i wdrożonych 9 innowacyjnych programów nauczania matematyki, 43 nauczycieli odbyło szkolenia dotyczące metod diagnozowania i pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami SPE, cztery krakowskie placówki, uczestniczące w projekcie, czyli Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 3 im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 22 im. mjr Henryka Sucharskiego, Szkoła Podstawowa nr 30 im. K. Pułaskiego i Zespół Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 7 zostały doposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne. Wartość projektu „Edukacja w dobrym stylu” wyniosła 657 640,00 zł. Realizowany był od 1. 09. 2009 do 30. 09. 2011 roku przez Gminę Miejska Kraków, a finansowany w całości ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego z programu „Operacyjny Kapitał Ludzki. Priorytet: III. Wysoka jakość systemu oświaty. Działanie: 3.3. Poprawa jakości kształcenia. Poddziałanie 3.3.4 Modernizacja treści i metod kształcenia”.
 
 
 

 
Celem ogólnym projektu jest podniesienie jakości i efektywności kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych poprzez opracowanie i wdrożenie innowacyjnego programu nauczania dla tych uczniów z wykorzystaniem nowoczesnych metod diagnozy i terapii. Projekt zakłada opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnego programu nauczania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE) z wykorzystaniem nowoczesnych metod diagnozy i terapii. Potrzeba opracowania takiego programu wynika z analizy osiągnięć edukacyjnych tej grupy uczniów, dokonywanej na podstawie wyników nauczania, opinii psychologiczno-pedagogicznych. Zalecenia zawarte w opiniach i orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznych wyraźnie akcentują potrzebę dostosowania form i metod pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów o SPE. Kształcenie umiejętności społecznych jest równie ważne, gdyż w grupie dzieci o SPE, uczniowie z zaburzeniami zachowania stanowią znaczny procent. Mając na uwadze wyżej opisane problemy konieczne jest wdrożenie bardziej skutecznych metod diagnozowania i pracy edukacyjno – terapeutycznej z uczniem o SPE. Szkoły uczestniczące w projekcie posiadają nowoczesny sprzęt otrzymany ze środków EFS, który mógłby być w tym projekcie wykorzystany w szerszym niż dotychczas zakresie.
Pomimo zmian jakie następują w ostatnich latach w podejściu do nauczania, wciąż jednak dominują na lekcjach tradycyjne metody i pomijane są indywidualne, czasem wręcz unikalne potrzeby uczniów w zakresie metod uczenia. Współczesna wiedza o uczeniu się , osiągnęła poziom, który wyraźnie wskazuje, że tradycyjny sposób uczenia trafia tylko do pewnej grupy dzieci, bo odpowiada ich profilowi uczenia się.
Wsparciem zostaną objęci uczniowie posiadający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego niezależnie od rodzaju dysfunkcji i płci.
W projekcie wezmą udział uczniowie o SPE z klas I – VI spośród czterech szkół integracyjnych z Krakowa: SP 3, SP 22, SP 30, SP 90(ZSO Integracyjnych 7).
Projekt zakłada przeszkolenie 43 nauczycieli. 35 spośród nich będzie pracowało z uczniami o SPE podczas pilotażowego wdrożenie programu innowacyjnego, natomiast 8 będzie stanowiło rezerwę na wypadek rezygnacji z udziału w projekcie któregoś nauczyciela.
Cele szczegółowe projektu:
  1. Podniesienie skuteczności edukacji uczniów o SPE
  2. Podniesienie świadomości uczniów w zakresie własnego dominującego stylu uczenia się i możliwości wykorzystania go do samodzielnego projektowania własnego uczenia się
  3. Dostosowanie wiedzy nauczycieli do prowadzenia diagnozy uczniów o SPE w zakresie  określenia indywidualnego profilu inteligencji i indywidualnego stylu uczenia się oraz przygotowanie  ich do wykorzystania nowoczesnych metod kształcenia w codziennej pracy.
  4. Udoskonalanie metod diagnostycznych prowadzących do właściwego rozpoznania stylu uczenia się dzieci.